Заняття Футуйма О.І. «Таємниці землі»

ЗАНЯТТЯ

В СТАРШІЙ ГРУПІ
НА ТЕМУ:

«ТАЄМНИЦІ ЗЕМЛІ»

Мета: розвивати спостережливість, допитливість, моральні якості, мислення, доказове мовлення; розширити знання дітей про корисні копалини, їх властивості, способи видобування та використання людиною; закріпити знання про корисні копалини, що є на  території Закарпатської області; формувати здатність робити власні умовисновки засобами пошуково-дослідницької діяльності; виховувати здатність працювати в команді, дружелюбність, бережливе ставлення до природних ресурсів.

Матеріал: картинки корисних копалин; дві склянки з  водою; сіль; пісок; крейда; граніт; молоток; горщик з піском; піднос з піском; чайні ложки (за кількістю дітей); пляшка з  мінеральною водою; картинки із зображенням предметів з піску та граніту.

  

Хід заняття:

 Вихователь. Діти, ви любите таємниці? (Так)

— Як гадаєте, що таке таємниця? (Щось невідоме, незнане)

 — Так, це щось загадкове, таємне, і про це ні- хто не знає. Сьогодні ми будемо дізнаватися таємниці, що приховує від нас земля. Що від нас може приховувати земля? (Пісок, воду, каміння, корінці рослин)

—Так, насправді наша земля дуже багата на  різні скарби, тобто корисні копалини. Корисні тому, що приносять користь людям, а копалини від слова «копати»... Які корисні копалини вам відомі? (Вугілля, сіль, каміння)

— Корисні копалини бувають твердими, рідкими та газоподібними.

— Як називають людей, які знаходять у надрах землі корисні копалини? (Геологи)

— Погляньте картинки. Перед вами  — зображення твердих корисних копалин.

— Що це? (Кам’яне вугілля)

— Як люди його використовують? (Для опалення)

— На наступній картинці— нафта. Це — чорна рідина. Вона міститься глибоко під землею. Люди пробурюють свердловину і викачують її на поверхню.

— Що роблять з нафти? (Бензин, керосин)

 — У  якому стані добувають нафту? (Рідкому)

— На наступній картинці: ви бачите, як видобувають газ. Де в побуті люди використовують газ? (Опалюють будинки, готують їсти.)

— У  якому стані газ  — твердому чи рідкому? (Газоподібному)

— Газ невидимий, але має запах.

— Наша земля приховує ще багато різних мінералів... Діти, які мінерали вам відомі? (Сіль, золото, срібло, діаманти)

 — Найпоширеніший мінерал  — кам’яна сіль. Її видобувають у соляних шахтах. (Показ картинок.)

— Діти, де в  повсякденному житті використовують сіль? (Солять їжу, готують розчин для полоскання горла, посипають дороги під час ожеледиці.)

— Чи куштували ви страви без солі? (Відповіді дітей.)

— Які вони? (Відповіді дітей.)

— Хто знає приказки чи прислів’я про сіль?

Прислів’я і приказки

 1. Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.

2. Без солі, без хліба немає обіду.

 3. Живемо: хліб жуємо, а іноді ще й присолюємо

—Розгляньмо сіль. Це маленькі камінчики. Діти, як ви гадаєте, що станеться з сіллю, коли вона потрапить у воду? (Вона розчиниться.)

 — Перевірмо! Дослід. У склянку води кинути сіль і розмішати. Діти куштують розчин. На широкому підносі вихователь показує дітям пісок.

— Діти, що це? (Пісок)

 — Пісок  — це також скарб нашої землі. І наша Закарпатська область багата на піщані кар’єри. Розглянемо, який на вигляд пісок. Діти досліджують пісок.

 — Це скупчення маленьких піщинок. Де його беруть? (Пісок вимивають з води на берегах річок, морів.)

— Діти, що можна робити з піском? (Гратися, сипати, будувати)

— Де люди його застосовують? (У будівництві, при виготовленні скла)

 — Діти, що спільного між піском та  сіллю? (Сіль і  пісок  — сипкі речовини, що складаються з безлічі маленьких частинок.)

 — Чим вони різняться? (Сіль солона. Вона роз чиняється у воді, а пісок — ні.)

— Зараз ми це перевіримо.

Дослід.

У воду насипати пісок і розмішати.

— Отже, ми побачили, що пісок не  розчиняється і забруднює воду.

— Діти, відпочиньмо і пограймо!

Гра «Намалюй на  піску»

 Вихователь малює на спині дитини зображення геометричної фігури, а потім вона відтворює її на піску.

— Як ви гадаєте, де найбільше знаходиться піску? (У пустелі)

— Погляньте на  картинку. Що ви бачите? (Показ картинок.) Це пустеля. Чи багато ви бачите тут рослин? (Відповіді дітей.)

 — Чому? (Дуже спекотно, немає родючої землі.) Правильно, діти, в пустелі майже не ростуть рослини, тому що в  піску немає поживних речовин, як у  ґрунті.

А зараз ми спробуємо використатовуючи елементи йоги відтворити скарби нашої Землі.

1. Перша вправа «Видобуток кам’яного вугілля»

2. Друга вправа «Видобуток нафти»

3. Третя вправа «Видобуток газу»

4. Четверта вправа «Видобуток піску»

Вихователь показує дітям крейду.

— Що це? (Крейда)

— Правильно, це крейда. Що ви можете про неї сказати? У 

—Де люди застосовують крей- ду? (Білять стіни, малюють)

— Так, правильно, у  будівництві, а  ще крейду пресують, додають барвники і  продають у магазинах для дітей.

— Які ще корисні копали- ни добувають у  нашій місцевості? (Граніт)

— Наша область багата на  граніти різних типів. Їх родовища залягають у  нас в Ужгороді. (показ гранітних родовищ на картинках)

— Як ви вважаєте, що виготовляють з граніту? (Пам’ятники, будівлі; вимощують дороги.)

— Так, граніт використовують у  будівництві.

—Діти, що міцніше — крейда чи граніт? (Граніт)

— Перевірмо!

Дослід «Що міцніше  — крейда чи граніт»

Вихователь перевіряє за допомогою удару молотка.

— Що можна про них сказати?

—Крейда  — це досить крихка речовина, а граніт надзвичайно міцний, тому з нього будують міцні споруди.

 —Наше Закарпаття славиться мінерально-лікувальнимих водами.

—Які ви знаєте назви мінеральних вод Закарпаття? (відповідь дітей)

Вихователь показує дітям пляшки з водою і пропонує її скуштувати.

Підсумкова бесіда

— З якими корисними копалинами ми сьогод- ні ознайомилися?

— Чому їх називають корисними? Які корисні копалини видобувають у нашій місцевості?

— Як люди повинні ставитися до корисних копалин? (Бережливо)

— Правильно, їх поклади в надрах землі не безмежні, тому їх слід використовувати економно.

 

 Література

  1. Базовий компонент дошкільної освіти України.
  2. Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку Впевнений старт. Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 21. 05. 2012 р.     № 604
  3. Дошкільний навчальний заклад № 5 (101) травень 2015

Фотогалерея